Frihetsresan

Alla inlägg under juli 2011

Av J T - 31 juli 2011 13:06

Ja, vecka två är inledd och jag upplever att jag måste påminna mig om "N.O.P.E." eftersom jag slogs av tanken "bara ett bloss gör ingenting, en cig". Jag har inte något nikotin kvar i kroppen, rent fysiskt är beroendet borta. Nu är det tankarna jag har att gå mot! Noway att jag tänker falla i det diket!


  

Jag får se vad jag hittar på idag, men att jag har slutat röka gör att jag hinner lägga ned huvudet någon halvtimme tror jag. ;-) Ska vila! Sedan ska jag troligen ta fram mina studieböcker och försöka få till lite svar. :-D


En liten checklista:

  • Ta inte ditt rökstopp för givet.
  • Ett bloss leder till ett helt paket - få bort tanken på "bara ett bloss" eller "bara en".
  • Håll fokus men börja lev och gör annat än "sluta röka".
  • Var positiv!!!! Du är en vinnare!!! Du klarar det!!! Du har inte förlorat något!!!
  • Belöna dig själv på något sätt!!!
  • Börja motionera (med vovvarna med).
  • Om du blir röksugen, kolla om du är hungrig, arg, ensam eller trött. Troligen något av det.

Nu har jag vilat så nu borde jag låsa in mig och plugga! :-D Vi får se!

  

Ge inte upp att ge upp (cigaretten). På ett sätt är detta ett felaktigt uttryck. Vi ger inte upp något när vi slutar röka! Vi förlorar inte ett dugg. Vi vinner hälsan, vi vinner ekonomi, vi vinner friheten!


Denna bild betyder för mig att det finns en som går med mig i allt! I inledningen finns två fotpar i sanden, men det fortsätter med ett ensamt par. Det var de gångerna denna någon bar mig. Jag är inte ensam.      


Nu en annan lista. Måste checka av vad som eg. blev gjort.

Kamma N-hunden.

Bada hundar, plocka. (plocka görs dagligen)

Skura målning och putsa fönster, byta gardiner. (måndag och tisdag)

dammsuga, torka golv, damma, tvättstuga, bädda rent - söndag kväll = ikväll.

Skriva tenta. (ska va färdig 19/8)


Hahaha ... jag har en hel del kvar att göra!


Nu är det ju som så att man nästan inte har lust att städa o greja när det är varmt, men putsa fönster i vardagsrummet och föräldrarummet kan man kanske göra kvällstid! ;-) Byta gardiner låter inte värst mycket. Skura målning låter inte värst mkt heller. Kanske blir det kvällsjobb! ;-) Nu funderar jag på att promenera lite med hundarna.



Jag har varit ute med N- och T-hundarna. Blev till att bära T då tokan lade sig platt fall stup i sekunden! Hon fick ju skräp i pälsen av att gå ju! Pippinetta lilla T klarar inte sån't! ;-) hihi Det är  hon för "fin för".


Just nu sitter jag i soffan o tojar ned med min katt till höger om mig på soffan. Tror att jag ska ta mig upp och duscha eller bada! Borde göra så och ska göra så!

Av J T - 30 juli 2011 16:15


   Yes!!! Jag är en vinnare! Jag har vunnit fighten mot "nikodemon". Nu är det bara att hålla ut och inse att ett bloss är för mycket! Jag kan aldrig mer ta ett bloss. N.O.P.E Not One Puff Ever! Samtidigt behöver jag pränta in att jag bara lever en dag i taget. Vi vet inte ett dugg om morgondagen. Vi vet inte ett dugg om nästa minut eller timme. Just NU är jag en VINNARE!!!


      

Många kommenterar den kristnes tro på någon som ger styrka. Men tron fråntar oss inte det egna ansvaret. För att något ska ske, så måste vi göra något. Jag måste välja att avstå från nikotinet för att Jesus Kristus, skall kunna ge mig styrkan att klara det!!! Han hjälper den som hjälper sig själv.


   

Jag skickade iväg tankarna på att röka ut i etern, ut på bloggen eller bara lät dem passera och det blev som ett litet mindgame. Stundtals var det kul att bolla tankarna mot varandra och segern när argumenten MOT att ta en cigarett och röka vann, kändes det SEGER!


 

När jag var svag bar Han mig. Det var då det bara fanns ett par fotspår i sanden.

   

Allt är i Guds händer! Han vet mina tankar redan innan jag har hunnit reagera.


16:46: The JOYRIDE without nicotine started: One week, 30 minutes and 44 seconds. 140 cigarettes not smoked, saving 280,83 kr. Life saved: 11 hours, 40 minutes.



22:30: The JOYRIDE without nicotine started: One week, 6 hours, 14 minutes and 13 seconds. 145 cigarettes not smoked, saving 290,39 kr. Life saved: 12 hours, 5 minutes.


Jag har tappat handlingsförlamningen också idag. Idag har jag faktiskt gjort en del av det jag hade tänkt göra de två sista dagarna här. Jag har dammsugat och torkat golv i princip i hela lägenheten, samt tagit mig igenom den vildvuxna pälsen min N-bushund hade samlat på sig. Hon gillade mig inte riktigt medan jag höll på, men nu tror jag hon tycker att det är skönt. Men hon är inte badad än. Ska snart bli det med.


Jag har kommit igång ... så nu är det bara att fortsätta! Skönt att slippa tänka på huruvida jag har cig eller inte. För jag behöver inga! YES!!!


Funderar på om jag orkar upp och till kyrkan imorgon. Vore skönt att göra något mer utanför lägenheten. :-D Förra veckan orkade jag. :-D Och då skulle jag ju sjunga också! Nåja! :) Nu ska jag i alla fall kika på tv. Sedan sova!

Godnatt /NQQ

Av J T - 29 juli 2011 17:30

Brytpunkten är kl 16.15 Innebär att exakt 16.15 imorgon em firas en veckas rökfrihet! Den värsta veckan slut. Jag är slut! Eller egentligen inte. Men jag är mentalt tvärslut och skulle säkert kunna sova någon vecka om jag fick chansen men det får jag ju inte.


Min katthona ligger till höger om mig och tvättar sig. Hon brukar inte vara så sällskaplig med just mig! Sanslöst! Kan det ha med lukten att göra?


Lukt!!! Igår började jag känna att det luktade rök när jag hade öppet. Samma idag trots att jag inte har öppet! :) Undrar om grannarna bredvid kom hem igår eller om det är killarna i lägenheten på andra änden som sitter inne o röker så att det går genom ventilatiossystemet. Jag kommer att bli en eländes f.d rökare!!!!! HUJEDAMEJ!!!


Säkert en sådan där som kommer att jaga rökare med gaffel!    


 Kl 21:40: Jag mår väl lite sisådär. Ont i halsen och jag hoppas att det är flimmerhår som vaknar till. Jag känner mig spänd och tvärslut i kroppen. Det tar väl en del att låta bli att röka. Men jag börjar känna att handlingsförlamningen är på G att minska!


The JOYRIDE without nicotine started: Six days, 5 hours, 25 minutes and 3 seconds. 124 cigarettes not smoked, saving 249,03 kr. Life saved: 10 hours, 20 minutes.


Tiden går ... barnen har lagt sig ... o jag ska snart följa eras exempel! Är trött som bara den!

The JOYRIDE without nicotine started: Six days, 6 hours, 40 minutes and 1 second. 125 cigarettes not smoked, saving 251,11 kr. Life saved: 10 hours, 25 minutes.


 

Av J T - 29 juli 2011 09:33

The JOYRIDE without nicotine started: Five days, 17 hours, 20 minutes and 44 seconds ago. 114 cigarettes not smoked, saving 228,89 kr. Saved life: 9 hours, 30 minutes.


Jag har vaknat drygt 17 timmar in på det sjätte dygnet. Jag mår lite bättre nu på morgonen. Jag somnade i soffan inatt! :/ Men men ... så kan det gå!

Så hur ska jag hantera denna sjätte dag? Jag ska vara positiv. Jag ska se det som en vinst! Att inte röka är en vinst! Ärligt talat, vad är det jag saknar?

Sökandet efter cigaretter? Nej!

Sökandet efter tändaren? Nej!

Inhalerandet av röken? Nej! *host host*

Stanken? O nej! Blä!

Sanningen är att jag inte saknar något. Jag sa nej till socialt umgänge till en person här om dagen, men jag kommer snart att kunna dricka kaffe även med rökare. Det är en tidsfråga. Bara på några dagar har jag inte spenderat 230 kronor! Har väl använt dem på annat, men ändå, inte på giftiga cigaretter.


Jag är en ickerökare och jag älskar att vara det! Jag är återställd till det jag är född att vara, rökfri. Det finns inte en liten bebis som föds med cigaretter i munnen. Nikotin ja, p.g.a den rökande mamman (usch för mig), men inte det aktiva egenvalda användandet.


Idag? Ja, jag tror jag får göra det jag inte orkade (mentalt) göra igår. Sköta mina vovvar, med start på den som börjar på N. Men jag ska även plugga en del för nu måste jag faktiskt ta tag i det med.


Nu över till dagens göromål - utan att röka!

Gud - hjälp mig att leva denna dag efter din vilja, utan att förstöra min kropp och min hälsa med cigaretter och nikotin.

 

Gud - tack för att du redan har hjälpt mig att hjälpa över "nikodemon" - tankarna på nikotin, cigaretter.

  



Not One Puff Ever - Gud - hjälp mig att inse att ett bloss blir ett paket blir tusentals cigaretter!

Idag lever jag rökfri.

Av J T - 29 juli 2011 01:23

01:25: The JOYRIDE without nicotine started: Five days, 9 hours, 10 minutes and 2 seconds ago. 107 cigarettes not smoked, saving 215,28 kr. Saved life: 8 hours, 55 minutes.

Har alltså kört fem helt nikotinfria dagar och drygt nio timmar! Idag måste jag säga att jag har gjort det otroligt bra. Har varit på helspänn, blev konflikt mellan dotter o mig, vilken ledde till att jag chockade henne med att gråta istället för att bli arg. Det var intressant att se hennes gensvar. Även om det kändes otroligt svårt för mig att gråta inför henne.


Så HURRAAAA för mig!!! Denna dag var en verklig test. Jag tror jag ska försöka lägga mig omgående! Så att det inte händer något mer!!!   


Du är gränslös

Du är nära

Du är ljus

och jag är Din


"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”


Det kan vara otroligt jobbigt att låta känslorna komma fram istället för att dölja dem bakom rökridån. Men det kan säkerligen också vara väldigt givande om man kan. Problemet är inte reaktionen utan (re)aktionen på reaktionen.


Ja denna dag är redan avslutad och det är bara att se fram emot nästa dag. Dottern är borta några dagar. Därefter måste det nog bli helgen efter som hon ska vara hos sin far över helgen. *måste tala med henne om det, just ja!*

Men nu är det natt och jag ska sova.

The JOYRIDE without nicotine started: Five days, 9 hours, 35 minutes and 17 seconds ago. 107 cigarettes not smoked, saving 215,97 kr. Saved life: 8 hours, 55 minutes.

Av J T - 28 juli 2011 11:34

Nu pågår de sista timmarna av femte dygnet. Jag sitter med kaffe och funderar över vad jag ska hitta på. Har en hel del jag behöver göra. Men jag får se vad jag hittar på. Fick ett utbrott på telefonen förrut förresten. Den ville inte vad jag ville. *skratt*


Men det här ska gå bra. Hela min kropp är i förändring så det är klart att det blir förändringar i mitt humör! Men jag vet att det blir balanserat igen. Bättre balanserat än medan jag röker till och med!


 

Märker att jag blir snabbare irriterad på barnen nu ... men jag vet att även det går över.


Undrar om jag ska försöka skriva en lite plan hädanefter för mina resterande dagar.


Den tredje ska vissa saker vara färdiga här hemma, för då får vi främmande på em.


Torsdag: Kamma N-hunden.

Fredag: Bada hundar, plocka.

Lördag: Skura målning och putsa fönster, byta gardiner.

Söndag: dammsuga, torka golv, damma, tvättstuga, bädda rent.

Måndag: Skriva tenta.

Tisdag: Skriva tenta, dammsuga, torka golv, plocka.

Onsdag fm: Skriva tenta.


13:25: The JOYRIDE without nicotine started: Four days, 21 hours, 11 minutes and 0 seconds ago. 97 cigarettes not smoked, saving 195,31 kr. Saved life: 8 hours, 5 minutes.


Jag har mindre än tre timmar kvar till fem hela dygn har gått och då har jag bara två dygn kvar av "gloryweek". Många säger helvetesvecka om den första veckan. Men det är väldigt jobbigt den veckan, däremot leder det till rökfritt hälsosamt liv till bättre ekonomi eller ja, pengarna går i alla fall till vettigare saker. :)


1 timme och en kvart, sedan är det fem dygn fullt ut. 120 timmar.

The JOYRIDE without nicotine started: Four days, 22 hours, 44 minutes and 55 seconds ago. 98 cigarettes not smoked, saving 197,89 kr. Saved life: 8 hours, 10 minutes.



Av J T - 27 juli 2011 19:13

Jag hoppar och studsar av glädje!
Jag har varit ute och gått, jag har haft tillgång till att köpa cigaretter. Jag har känt doften av andra som har rökt på vägen. Jag blev erbjuden kaffe av en rökare och sa nej tack, för att hon röker och jag vill inte riktigt utsätta mig för det än! Jag har passerat varje test!!!! HÄRLIGT!!!


STATISTIKEN KL 19.20:

The JOYRIDE without nicotine started: Four days, 3 hours, 5 minutes and 26 seconds ago. 82 cigarettes not smoked, saving 165,14 kr. Saved life: 6 hours, 50 minutes.


20:15 firade jag 100 timmar. Wooohooooo!!! :-D


Nu är klockan 00.49 och jag ska sova. Fortfarande relativt "fixerad" vid tanken på rökstoppet men inte direkt vid cigaretterna. Just nu behöver jag se klockan ticka.

The JOYRIDE without nicotine started: Four days, 8 hours, 34 minutes and 6 seconds ago. 87 cigarettes not smoked, saving 174,28 kr. Saved life: 7 hours, 15 minutes.


När jag vaknar kommer åtminstone hälften av det femte dygnet att vara färdigt! Därefter är det faktiskt bara två dygn innan första veckan har gått! :) Det känns ganska skönt. Jag börjar tycka om att vara rökfri. Känns nästan främmande för mig hur jag har kunnat stoppa in cigaretten i munnen och inhalera den eländiga röken. Jag är riktigt stolt över att ha varit ute och gått och faktiskt låtit bli att köpa cigaretter.

Men nu är det dags för sängen alltså. Delar med mig av ett foto jag tog en kväll för några månader sedan.

Av J T - 27 juli 2011 14:59

Är framme på den sista timmen av dygn fyra snart (om 15 minuter). Idag har jag verkligen mest känt för att röka. Men jag har valt att inte röka! Använder min största surrugatcigarett! VATTENFLASKAN!!!

    

Det är vatten i denna flaska och det är så bra med dessa flaskor. Cigaretter innebär ju suga in så att du kan inhalera rök. Jag suger in vattnet! :) Vatten är 1000 ggr nyttigare än nikotin plus mer än 4000 gifter!


  

Presentation


Never Give Up.

Never Quit Quitting

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Juli 2011 >>>

Räknare

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards